Even kennismaken met:

de nieuwe Professional Relations Managers bij Bausch + Lomb

Professional Relations Manager Rob Rosenbrand heeft na 37 jaar afscheid genomen van Bausch + Lomb. Hij wordt door twee nieuwe Professional Relations Managers opgevolgd: Harry Dickhoff en Tijl Van Mierlo. Met deze benoemingen geeft Bausch + Lomb aan dat ondersteuning van de opticien, zowel vakinhoudelijk als op het gebied van praktijkmanagement, extra aandacht zal krijgen.

Harry Dickhoff heeft de laatste zeventien jaar als zelfstandig trainer en consultant een grote groep opticiens mogen begeleiden. Zoals hij zelf zegt: “Met passie kennis delen en opticiens inspireren over de meerwaarde van innovatieve producten.” In zijn nieuwe functie zal hij vanuit dezelfde visie de klanten van Bausch + Lomb gaan ondersteunen. De overstap van zelfstandig ondernemer naar Bausch + Lomb is een logisch vervolg op een recente samenwerking met Rob Rosenbrand. Harry Dickhoff is gediplomeerd opticien/contactlens specialist, heeft gewerkt als bedrijfsleider van een optiekzaak en vervulde diverse marketing en sales functies bij twee grote A-merk leveranciers op het gebied van brillenglazen en contactlenzen. “Deze functie met Tijl Van Mierlo invullen zie ik als een mooie uitdaging, samen hebben we de opticiens in de Benelux veel kennis en ervaring te bieden.”

Tijl Van Mierlo volgde de opleiding Optiek en Optometrie in Brussel en was als optometrist werkzaam bij diverse optieken in België en Nederland. Vervolgens was hij als freelance optometrist werkzaam voor diverse opdrachtgevers en geeft hij een dag in de week les over contactlenzen aan studenten optometrie van de Odisee Hogeschool in Brussel, onderdeel van de Katholieke Universiteit Leuven. Dat laatste blijft hij doen: “Daarmee blijf ik bij in mijn vak en kan ik die kennis overdragen aan de optometristen waarmee ik in mijn nieuwe baan in contact kom.” Tijl Van Mierlo is van plan zijn nieuwe “droomjob” lang uit te blijven oefenen. “Ik was al enige tijd in gesprek met Rob Rosenbrand en deel zijn passie voor het vak. Rob heeft gedurende die 37 jaar een prachtig traject afgelegd. Het is voor mij een hele eer om samen met Harry in zijn voetsporen te kunnen treden. Zeker bij een innovatief bedrijf als Bausch + Lomb. We gaan samen mooie projecten neerzetten in de markt!”

 

Even kennismaken met:

Renate van den Braak, Territory Manager Noord – West

Op negentienjarige leeftijd ging Renate van den Braak bij Bausch + Lomb als medewerker klantendienst van start op de afdeling Customer Service, vervolgens werd ze teamleider op deze afdeling. Toen besloten werd om de afdeling Customer Service die op Schiphol gevestigd was te verhuizen naar het toenmalige hoofdkantoor in Londen ging Renate mee. Twee intensieve en hele leuke jaren volgden. “Ik was verantwoordelijk voor de overgang van Nederland naar Londen, zoals het samenstellen en coachen van het team, en toen daarna de front office verplaatst werd naar Portugal heb ik me ook daar mee beziggehouden en zat ik regelmatig in Portugal. Later kwam daar ook nog de verantwoordelijkheid voor de zogenaamde Nordics bij.”

Nu vijftien jaar later is Renate Territory Manager Noord-West. Een intensieve baan die haar op lijf geschreven is. Hoe die carrièreswitch tot stand gekomen is legt ze graag uit: “na twee jaar Londen kwam bij mij de behoefte boven om iets op te gaan bouwen. En hoe leuk Londen ook is; omdat het leven er erg duur is kun je niet sparen. Ik ben toen teruggegaan naar Nederland. Bij Bausch + Lomb was op dat moment geen passende vacature dus ik heb een klein jaar als interim teamleider Customer Service bij meerdere bedrijven gewerkt. Tot het telefoontje van Bausch + Lomb kwam. Of ik Territory Manager Noord-West wilde worden. Mijn droombaan. Dus na een eerste gesprek waren we het snel eens. Alles paste: het gebied, want ik woon in Amsterdam, de klanten waarvan ik er al veel telefonisch kende, mijn productkennis én het feit dat ik al heel veel collega’s kende.”

Het allerleukste vindt Renate haar adviserende rol bij het maken van de juiste keuzes uit het steeds breder wordende portfolio. “We hebben de laatste jaren veel nieuwe, innovatieve producten gelanceerd die aansluiten bij de wensen van de contactlensdrager. Ik zie het als mijn taak om samen met de opticien ervoor te zorgen dat de juiste producten bij het juiste type klant terecht komen Maar het gaat verder dan alleen de producten, het is ook belangrijk om relaties op te bouwen. Dat geldt voor mij in mijn contacten met de opticiens, maar dat geldt ook voor de opticiens: lange termijn relaties met klanten zijn heel belangrijk voor een gezonde optiek, en ik help graag mee om die relaties op te bouwen.”

Er is nog heel wat werk te verzetten volgens Renate. Zoals consumenten overtuigen dat je heel goed kunt lezen met een contactlens, ook als je presbyoop bent. “Vaak weet de consument dat niet eens, ik kan de opticien helpen om dat aan zijn klanten bekend te maken met bijvoorbeeld onze nieuwe ULTRA multifocale lens voor astigmatisme. Dat betekent een nieuwe markt, nieuwe klanten die nog niet eerder tevreden contactlensdrager waren. Dat is ook het leuke aan mijn baan. Het is nooit saai: de markt verandert voortdurend, er komen regelmatig nieuwe en producten en ik leer elke dag nog steeds. Tel daar het leuke intensieve contact met mijn klanten én het dynamische team waar ik deel vanuit maak bij op, en je begrijpt waarom ik het onwijs naar m’n zin heb. Ik hoop nog heel lang in deze functie actief te zijn.”

 

Even kennismaken met:

Bas Steensma, Territory Manager Zuid-West

Al ruim twee jaar is Bas Steensma als Territory Manager actief in Zuid -West Nederland. Dagelijks adviseert Bas in die regio optometristen, contactlensspecialisten én directeuren en eigenaren van optiekzaken over de producten van Bausch + Lomb. Hij geeft aan wat de producten de eindgebruiker kunnen bieden en geeft presentaties bij de introductie van nieuwe producten.

“En dat zijn er nogal wat “, stelt Bas, ”want Bausch + Lomb is erg actief op het gebied van productontwikkeling. Je merkt dat de missie: ‘See better, live better’ geen loze belofte is. Ik vind het leuk om deel uit te maken van een organisatie die zich daadwerkelijk inzet om mensen beter en op een meer verantwoorde wijze te laten kijken. Dat ik daaraan kan bijdragen vind ik een van de mooiste dingen van mijn werk. Het kijkgedrag is de laatste jaren namelijk behoorlijk veranderd. Vrijwel iedereen gebruikt regelmatig een smartphone, tablet en laptop en dat heeft grote consequenties voor de manier van kijken. Onze innovatieve producten bieden daar oplossingen voor. Ik leg mijn klanten uit wat de unieke aspecten van onze producten zijn en wat de toegevoegde waarde daarvan is voor de klanten die ze in hun optiek ontvangen. Dat is leuk, uitdagend en afwisselend.”

Bas gaat dan ook elke dag fluitend aan het werk. Ook omdat hij zelf z’n dagen in kan delen. “Ik woon aan de rand van Rotterdam en rijd dus als ik mijn ‘gebied’ in ga om opticiens te bezoeken altijd tegen de files in. Heerlijk is dat. Zo kan ik per dag veel bezoeken afleggen, maar ook bepalen om eerder thuis te zijn om papierwerk te verzetten of telefonisch contact met opticiens te hebben. Die vrijheid krijg ik ook echt. Het gaat erom dat ik mijn doelen haal, hoe ik dat doe mag ik zelf weten.”

In de Coronatijd is het aantal bezoeken tijdelijk minder geworden, maar de contacten niet. “Met ruim 350 optiekzaken in mijn gebied heb ik altijd een drukke dag, dus als ik minder de weg op moet kan ik eigenlijk nog meer werk verzetten. Maar het persoonlijke contact is toch het belangrijkste. Dan kom je er echt achter waar de specialist of ondernemer naar op zoek is en kun je het juiste antwoord geven. Bovendien kan ik dan ter plaatse een bestelling doorgeven die men vergeten was of point of sale materiaal achterlaten.

Met een HBO opleiding International Business and Languages en zijn ervaring in de medische branche voelt Bas zich als een vis in het water bij Bausch + Lomb. “Al heb ik er op dit moment niet veel aan dat ik vloeiend Duits en Spaans spreek. Maar”, besluit hij lachend, “wie weet, komt dat nog eens goed van pas. Ik ben pas 28 jaar oud en Bausch + Lomb is een groot bedrijf.”

Vragen?

Online Beratung - form

Online Beratung - page